Gå til hovedindhold

Historien bag 'Krummerne': "Vi stjal fra Alene Hjemme"

30 års jubilæum-interview med manden bag

dhn@kino.dk
Skrevet af Daniel Hartvig Nielsen


Den 4. oktober 1991 ramte Krummerne for første gang biograferne. Det blev en megasucces og dediceret fænomen.

Den sjette film i familie-franchisen, Krummerne – det er svært at være 11 år, kan købes digitalt fra den 11. juli.

I forbindelse med biografpremieren på filmen, mødte vi sidste år hjernen bag hele filmserien, Regner Grasten, og det første som produceren udbryder, da vi indleder snakken om ’Krummerne’ er: ”Vi var på røven. Vi var seriøst på røven. 'Krummerne' var sidste udkald”.

Regner Grasten og hustruen Tove havde i 80’erne haft store succes med Walter & Carlo-filmene, men her i starten af 90’erne satsede parret alt, hele økonomien og huset, på at kunne lave ’Krummerne’:

- Vi var så meget konkurs, at tvangsauktionen var faktisk lige efter efterårsferien på huset. Og filmen eksploderede jo og lavede 150.000 billetter i efterårsferien, og den laver næsten 750.000 efter. Det er fuldstændig absurd. Næsten 900.000 billetter i alt for en børne-familiefilm, det er ikke sket siden.

- Fordi hvis du har Ternet Ninja fra Anden, så de jo et stort voksen- og ungdomspublikum. Han er jo et etableret brand i alle segmenter. 

Herunder deler Grasten historien om skabelsen af den danske børnefilmsklassiker – fra ideen, de amerikanske inspirationer og det legendariske hold foran og bag kameraet.

Du kan lytte til hele vores snak med Regner Grasten om alt fra 'Walter & Carlo' og 'Krummerne' til 'Hvidstengruppen' i vores nye podcast.

At fange en folkestemning

- Det, der starter det, handler om at fange en folkestemning. Vi kunne ikke forstå, vi havde børn i den unge biografalder, 5-7 år, og vi gik i Gentofte Kino, og hver gang var der Far til Fire, de gamle, og propfyldt sal.

- Så spørger jeg min kones søster, som bor i Randers og er skolelærer: "Hvordan kan det være? Kan man ikke lave det fænomen igen?" Så sagde hun, ”Hvorfor laver du ikke Krummerne?”

- Og jeg anede jo ikke, hvad det var, fordi den er fra 1969, så jeg har lige sprunget over der, jeg er fra '56 nemlig, så der var jo på fuldt firspring videre. Så sagde hun: ”Dem skal du læse, jeg læser dem konstant for mine yngste klasser”.

- Og så læste jeg dem, og "Wow” sagde jeg. ”Dér var den". Så ringede jeg til Thøger [Birkeland, forfatter], og han sagde: "Det kan du godt glemme. Det er der flere som har prøvet".

- Jeg fik fat i manuskriptforfatter John Stefan Olsen. Det var hans første film. Han skrev et fremragende manuskript, der sad lige i skabet, hvor at vi gik efter Far til fire-stemning, som har nogle helt specielle familieværdier.

- Når man ser de gamle Far til fire, så er de fantastiske. Den første kommer allerede der 1951-52, og det er ikke mange år efter krigen, så traumerne var der stadig, så alt skulle være lyst og glad. Men stadig have værdier, fordi det savnede man jo helt klart. Forestil jer corona x 1000 og så i fem år. 

Sådan fik 'Krummerne' hjælp af John Cleese

Efter at manuskriptet var på plads, gjaldt det om at finde den rette instruktør, og her faldt valget på den rutinerede Sven Methling, hvis karriere strækker sig helt tilbage til 1940’erne, og som har stået bag kameraet på danske folkekomedier som Soldaterkammerater-filmene, 'Pigen og pressefotografen', 'Majorens oppasser' og 'Fem mand og Rosa'.

Inspirationen til at vælge den graverede, danske filmmand kom faktisk fra et tidligere Monty Python-medlem, fortæller Regner Grasten:

- Jeg læste et interview med John Cleese om 'Fisken de kaldte Wonda' (1988), og selvom der er en masse nyskabende ting i den, så var det ham meget magtpålæggende, at instruktøren var Charles Crichton - en type som Sven.

- Det var en virkelig gravet herre, han havde lavet 50 komedier gennem tiderne i England, en virkelig folkelig instruktør, men fra wayback, og var faktisk mere eller mindre på vej ud. Og så sagde John Cleese, du skal lave 'Fisken de kaldte Wonda', fordi jeg vil have den klassiske folkekomedie stemning, og det var præcist det, vi gjorde med Sven.

- Vi skal have den der Far til fire-stemning, og den kendte han jo, fordi han er sådan set opdraget i den. Han har lavet film siden 40'erne. Han kunne virkelig noget. Han var genial.

"Vi havde jo ikke andet end legender med"

Herefter gjaldt det om at finde folkene foran kameraet, og sammen med Sven Methling gik producerparret i gang med at vælge deres opsætning:

- Krumme-far og mor skulle ikke være stjerner, men kendte i befolkningen. "Tryghedskendte" kalder vi dem. Fordi både Karen-Lise Mynster og Dick Kaysø var ikke stjerner på den måde dengang.

- Men så sagde Sven, at så skal vi til gengæld omgive dem med nogle af de helt tunge drenge. Buster Larsen, Elin Reimer, Holger Juul Hansen, Grethe Sønck og Kai Løvring.

- Vi havde jo ikke andet end legender med. De var jo fantastiske at arbejde med. Det skal lige siges, de kendte jo mig igennem min far og mor [der var en del af filmmiløjet], men også fordi, og det er der ikke ret mange der ved, men min farbror var skuespilleren Kjeld Petersen. Så de havde et forhold til mig som familie. Og Sven kendte dem jo selvfølgelig, det var hans gamle krigskammerater.

- Så der kom sådan en fantastisk stemning. Vi kunne alle mærke, at det her var godt, og Laus Høybye [Krumme, red.] var jo et fund. Line Kruse, og lille Lukas og Tom. Og alt gik op i en højere enhed.

- Og så fordi alle kunne mærke, at vi var på røven, Tove og jeg. Det hus vi valgte lå lige rundt om hjørnet, fordi så kunne vi selv smøre frokost til dem, og de flasker som holdet drak, dem solgte vi, så vi kunne få mad på bordet om aftenen og sådan noget lignende. Vi havde seriøst ingen penge, og det kunne folk jo godt mærke, så lagde ligesom kræfter i.

Vi stjal fra 'Alene hjemme'

- Så sagde vi okay, men forbryderparret skal også være nyt. Så der skulle vi tænke utraditionelt. Vi havde set Peter Schrøder i "Det er fan’me uhyggeligt du", og Jarl kendte vi på logisk vis fra 'Walter og Carlo'-filmene og 'Kampen om den røde ko', og vi vidste, han havde det der, jeg kalder det "Saturday Night Talentet".

- De kendte ikke hinanden, men kemien var der, spot on. Så skal de siges, at vi selvfølgelig nærstuderede 'Home Alone' [Alene Hjemme, red.].

- Jamen når 'Klovn' senere hen kan stjæle fra 'Curb your Enthusiasm', så tænkte vi: Den napper vi. 'Home Alone', den stemning og alt det der, forbryderne, helt klart. Hvis man kan sin filmhistorie, så er man ikke i tvivl om, hvor vores forbryderpar kommer fra. Og så var i sådan set klar.

Hør mere om, hvordan de fandt på den ikoniske Krumme-sang "Det er svært at være 11 år" og gjorde den til et decideret landeplage, og hvordan Regner Grasten mener, at ’Krummene’ adskiller sig fra de moderne udgaver af ’Far til fire’ og ’Min søsters børn’. Alt sammen i vores podcast lige her.

’Krummene – Det er svært at være 11 år’ kan købes på bl.a. Blockbuster den 11. juli.

Inspiration til hjemmebiografen
 

StreamingGuide nyhedsbrev signup billede

 

Luk (Esc)

Siden kan ikke vises ordentligt

StreamingGuide fungerer ikke optimalt i denne browser. Skift venligst til en anden browser, fx Chrome, Firefox, Safari eller Edge, for at få den virkelige oplevelse.