Ingen nutidige seriemorder-serier slår ondskaben i denne oversete 90'er-perle
Fra skaberen af 'The X-Files' og med Lance Henriksen
Denne artikel er skrevet af redaktør Daniel Hartvig Nielsen, der også er vært på Sammensværgelsen – en dansk X-Files podcast.
Artiklen blev først gang publiceret i oktober 2021.
Når man snakker om tv-serier fra 90'erne vil de fleste nok nævne politiserier som 'New York Blues' eller 'Law and Order', vampyrserien 'Buffy the Vampire Slayer', science fiction-klassikeren 'The X-Files', gangsterserien 'The Sopranos' eller sågar det gådefulde kulthit 'Twin Peaks'.
De færreste vil nok nævne Millennium, der kørte i tre sæsoner fra 1996 til 1999. Det er en skam. Den svært undervurderede seriemorder-serie har nemlig banet vejen for en lang række andre dystre og mørke serier. Samtidig med, at den i sig selv er en helt unik sag, ja, og vel nok den mest dystre seriemorder-serie, som endnu har været på tv.
'Millennium' følger den tidligere FBI-profiler Frank Black (Lance Henriksen), der har en særlig egenskab til at kunne se, hvad morderne ser.
Efter et sammenbrud flytter han til Seattle med sin kone, Cathrine, og deres datter, Jordan. Frank arbejder nu som konsulent for den såkaldte Millennium-gruppe, der hjælper forskellige politi-instanser med at opklare de mest bestialske, blodige og voldsomme mord - men som i løbet af serien også viser sig at have sin egen agenda.
I denne artikel vil jeg give en indføring i seriens univers og inddrage dele af mit interview med skaberen bag, Chris Carter, hvor han bl.a. fortæller om sin inspiration til 'Millennium', hvordan serien var forud for sin tid, en frokost med David Fincher og fremtiden for Frank Black.
'Millennium' er desværre ikke at finde på nogle streamingtjenester i hele verden. Serien er indtil videre kun udgivet på dvd.
X-Files' søsterserie og Jordens undergang
'Millennium's oprindelse starter faktisk med 'The X-Files'. Science fiction-serien med de to FBI-agenter Mulder og Scully, der efterforsker paranormale hændelser, var blevet et monsterhit, et decideret fænomen i midten af 90'erne.
Tv-kanalen FOX kunne lugte penge og henvendte sig selvsagt til skaberen Chris Carter med ønsket om en ny serie:
- Fox ville gøre det umulige for anden gang. De forlangte ikke en ny serie, men kom med en stærk opfordring til, at jeg lavede noget nyt.
Inspirationen til 'Millennium' hentede Chris Carter i første omgang fra et særligt X-Files-afsnit. Nemlig 2. sæsons 'Irresistable', der fokuserede på den nekrofile og perverse seriemorder Donnie Pfaster:
- Det var et andet slags afsnit - og det var et virkeligt monster i stedet for vores overnaturlige monstre fra 'The X-Files'. Og det virkede.
Den oplevelse inspirerede X-Files-skaberen:
- Jeg tænkte, at jeg gerne ville lave en serie, der var mere i overensstemmelse med, hvad FBI virkelig gjorde, som var at jagte virkelige monstre, hvilket oprindeligt var inspirationen til 'The X-Files'.
En anden stor inspirationskilde var, at vi i 1996 nærmerede os et årtusindskifte. Nedtællingen var begyndt og flere steder i samfundet spredte en voksende utryghed sig. Verden ville gå under. Man talte bl.a. om det såkaldte "År 2000-problemet" (Y2K), hvor man frygtede, at alle systemer, computere og internettet vil bryde sammen, når datoen skiftede, fordi de ikke var indstillet til det.
- Faktisk mener jeg, at jeg fik ret. Det skete bare først et år efter årtusindeskiftet, den 11. september 2001, siger Chris Carter med henvisning til terrorangrebet i USA.
"Vi er alle bange for en voldelig død"
I 'Millennium' præsenteres vi for et mørkt og dystert univers, hvor seksuelt-undertrykte seriemordere lurer på hvert gadehjørne og dommedag nærmer sig med hastige skridt:
- Vi er alle bange for en voldelig død. Vi prøvede at gribe og på en måde kapitalisere på alles frygt for den ubudne gæst, dæmonen, massemorderen og sådan nogle ting.
Allerede i første afsnit viser Carter nogle af de stærke elementer, som venter i resten af serien. Åbningen byder nemlig på en svedig seriemorder, som citater digte, mens han ser visioner af en stripper, der står i flammer og oversvømmes i blod.
Mens selvsamme afsnit afsluttes med den frygtelige historie om en ung mand, der har fået syet sine øjne og mund sammen - og endda er blevet begravet levende i en kiste.
'Millennium' var ikke bange for at se direkte ind i mørket, og allerede i seriens andet afsnit, 'Gehenna', der omhandler en dødskult, præsenteres vi for idéen om, at ondskab ikke kun er menneskelig, men også en enhed. En kraft, som kan manifestere sig i mennesker.
Undervejs i seriens tre sæsoner støder man således både på incest, skoleskydninger, kannibaler, klovne, dræbervirusser, dæmoner, djævle og ja, måske Satan selv. Forestil dig det ondeste af det onde - og det optræder i 'Millennium'.
I pressematerialet til serien kan man bl.a. finde et foto af Lance Henriksen omringet af hegn med påskriften: "Ondskab har mange ansigter" efterfulgt af "Håb har kun ét".
Og Lance Henriksens Frank Black er netop lyset i denne kulsorte verden. En mand, som selv er plaget af sine syner og mødet med seriemordere, men som vil gøre det bedste for sine medmennesker. Han bekæmper ondskaben og beskytter sin familie.
"It's my curse. It's my gift", siger efterforskeren om sin særlige egenskab til at træde ind i seriemordernes verden.
Lance Henriksen har i øvrigt selv fremhævet rollen som Frank Black som sin egen favorit - og han blev faktisk nomineret til tre Golden Globes for sin præstation i serien - én for hver sæson.
Et megahit, der døde ud
Da 'Millennium' fik premiere på FOX i 1996 kom den med en stor hype og 'The X-Files' i ryggen. Pilot-afnittet blev vist i flere biografer og den slog seer-rekord på kanalen med omkring 24 millioner seere.
Men det mørke univers havde svært ved at fastholde publikum. En ret stor gruppe holdt dog ved:
- Jeg tror, at vi kom ned på 12 millioner seere i sæson tre, hvilket nu ville være et megahit på en netværkskanal [som FOX, red.].
I 1999 drejede FOX dog nøglen om og det virker stadig til at hjemsøge Chris Carter. Selvom Frank Black fik en sidste afsked via et afsnit af 'The X-Files' i sæson syv med titlen 'Millennium', hvor han møder både Mulder og Scully, fortryder Carter stadig den dag i dag, at han gav slip på serien.
Han fortæller, da han på et tidspunkt talte med Jon Bokenkamp, som overvejede at afslutte sin hitserie 'The Blacklist', og gav ham et godt råd:
- Jeg fortalte ham Millennium-historien. Jeg sagde, at jeg havde noget, som stadig havde liv i sig og alligevel trak jeg stikket. Og jeg har altid været ked af det, fordi du ved aldrig, om den næste ting, du laver bliver succesfuld. Der er mange, mange faldgruber i processen omkring udvikling og produktion - og alle kan falde ned i dem.
- Så jeg advarede ham - og han lyttede. Serien [The Blacklist, red.] fortsatte og får super seertal.
En af de ting, som bl.a. gjorde, at Chris Carter ikke kæmpede mere for 'Millennium' var, at han allerede havde en ny serie på vej, 'Harsh Realm', som dog langt fra blev en succes. Den blev faktisk lukket ned før den første sæson var blevet produceret.
Seriemorder-serien over alle seriemorder-serier
Vi lever i en tid, hvor dystre historier om seriemordere og grumme true crime-fortællinger er blandt de mest populære og anerkendte film- og serier. Fra diverse CSI-serier, FBI-serier og 'Law & Order: Special Victim Unit' til Hannibal, True Detective og Mindhunter.
Da jeg spørger Chris Carter, om han selv mener, at 'Millennium' var forud for sin tid, så er han ikke i tvivl: "Ja. Det synes jeg, at den var". Og for at understrege sin pointe fortsætter han med en historie om mesterinstruktøren David Fincher:
- Det er sjovt. David Fincher inviterede mig på frokost lige før, at han skulle lave 'Mindhunter'. Han fortalte mig, at han ville lave seriemorder-serien over alle seriemorder-serier og anerkendte 'Millennium' som en serie, der havde prøvet at gøre det samme.
David Finchers grumme seriemorderfilm Se7en (1995) var i sin tid en stor inspiration for 'Millennium', der bl.a. blev pitchet som "Se7en i Seattle". Men 'Millennium' skylder faktisk også noget til 'Mindhunter', fortæller Chris Carter:
- Jeg læste John Douglas-bogen, som Fincher-serien er baseret på, så jeg var velvidende om 'Mindhunter', da jeg lavede "Millennium-gruppen" efter at have mødtes med tidligere FBI-efterforskere, der jagtede seriemordere. Det skete faktisk som følge af den gnist, som bogen havde skabt hos mig.
Da jeg spørger, om Carter gav Fincher nogle gode råd til at lave seriemorderserien til deres frokost, siger han grinende: "Nej. Han behøver ikke mine råd. Han er i min top fem over bedste instruktører from min levetid".
Fremtiden for 'Millennium' og Frank Black
'Millennium' har stadig en stor fanskare. I 2018 udkom den roste dokumentar 'Millennium after the Millennium', som dykker ned i den kultdyrkede serie og snakker med alle dens aktører.
En bevægelse under titlen "Back to Frank Black" kæmper en indædt kamp for at få deres favorit seriemorder-jæger tilbage på skærmen - og hvis det stod til skaberen selv, så skete det også:
- Det er tid til et reboot, det er bare at finde den rette partner. Glen Morgan [showrunner på sæson 2 af 'Millennium', red.] fortalte mig, at han havde et møde med en direktør hos Warner Bros. og de kom til at tale om 'Millennium' og direktøren sagde: "Se, der er en serie, jeg gerne ville remake". Desværre er den ['Millennium', red.] nu ejet af Disney Studios, så det ville være svært at lave den hos Warner Bros.
Chris Carter fortæller, at han allerede har en plan for, hvordan han ville bringe 'Millennium' tilbage med den 84-årige Lance Henriksen fortsat i rollen som Frank Black - i stil med 'The X-Files', som vendte tilbage på skærmen i 2016 efter flere års pause.
Men hvorfor er 'Millennium' så ikke på nogle streamingtjenester?
- Jeg ved det ikke, men det burde den være. Jeg bliver nødt til at tale med Disney og det gamle FOX-hold om, at der er et publikum til det derude. Måske kan det være med til at bane vejen for at få den tilbage.
Ifølge diverse rygter skyldes det bl.a. musikrettigheder, som gør, at serien ikke dukker op på fx Disney+. Så sent som i maj 2024 har den før omtalte gruppe bag 'Millennium after the Millennium' skrevet ud på deres sociale medier, at det lige nu laver et såkaldt "push" for at få serien udgivet.
Hvis man vil høre mere om 'Millennium' og Chris Carters tanker om serien, så kan man gøre det lige her.
Hvis man vil høre min podcast, Sammensværgelsen, diskutere de to første afsnit af serien, så kan man gøre det her.