I ’Min far Toni Erdmann’ rejser Winfried fra Tyskland til Bukarest for at besøge sin ambitiøse datter, Ines. Besøget er ikke videre vellykket, men faren giver ikke op.
Iført paryk, falsk gebis og jakkesæt udgiver han sig for at være Toni Erdmann, forretningskonsulent og coach. Hvad der herefter følger, er alt andet end ligefremt, men både far og datter opdager nye, overraskende sider af sig selv og hinanden.
Filmen udfolder de to hovedkarakterer i en konstant bevægelse over samtlige 162 minutter. Det betyder, at filmen aldrig træder vande, og at man står overfor et realistisk far/datter-forhold til trods for en række absurde situationer, man egentligt ikke burde tage for gode varer.
Tonen balancerer mellem drama og en række Inspector Clouseau-inspirerede scener, der overrasker i starten, men efterhånden bliver en naturlig del af handlingen, og årsagen er farens usædvanlige svaghed for at skifte identitet.
Det er Maren Ades gevinst, at det hele lykkes, og ’Min far Toni Erdmann’ er en film uden fortilfælde. (copyright: kino.dk)
Foto: Camera Film