Danskers nye Netflix-serie er H.C. Andersens møde med fremtidens superhelt
Efter 17 år er prisvindende instruktør kommet hjem
Danske Nicolas Winding Refn, også kaldet Jang, har altid haft film i blodet. Han er søn af instruktøren Anders Refn og fotografen Vibeke Winding, og han er sammen med Lars von Trier en af Danmarks mest prominente autuers.
Manden, der bl.a. har stået bag Pusher-trilogien og det store internationale hit Drive med Ryan Gosling, er nu efter 17 år i i udlandet vendt tilbage til Danmark med den nye Netflix-serie Copenhagen Cowboy.
I forbindelse med serien, har vi taget en snak med Refn om serien og hans karriere, som man kan lytte til i sin helhed i vores podcast 'Den varme biografstol' herunder - eller på dine foretrukne podcast-tjeneste:
Serien er spændingsfremkaldende, neon-beklædt noir serie på seks afsnit om en mystisk, ung, kvindelig helt ved navn Miu.
Refn har tidligere udvist stor interesse i at instruere film om kendte kvindelige superhelte bl.a. Wonder Woman og Batgirl. Nu har han i midlertidigt skabt sin egen. Det fortæller han til:
- Jeg tror i hvert fald, at vi alle sammen var enige om, at hvis vi kunne få muligheden for at skabe vores egen superhelt på vores præmisser, så var det jo det mest forførende.
- Og så kan man jo sige, at Sara og Johanne [Refns medforfattere på serien, red.] havde deres synsvinkel og deres indgangsvinkel, som var meget inspirerende og dominerende på en konstruktiv måde.
- Og mine egne børn - jeg har jo kun døtre. Det var ligesom; hvordan kunne man skabe en moderne kvindelig helt, som kunne være mere repræsentativ i et mere moderne samfund frem for at alting skal foregå i fortiden? fortæller instruktøren
LÆS OGSÅ: De 15 mest ventede nye serier i 2023
Det er generelt et stort tema for Refn, at selvom han vender tilbage til sine rydder på nogle punkter i serien, så vil han for alt i verden ikke kigge tilbage:
- Jeg har altid tænkt, at hvis jeg skulle lave noget i Danmark igen, så var det oplagt, at jeg videreudviklede fra min Pusher-trilogi. Men jeg havde jo ikke lyst til at gå tilbage, så det var mere en idé om, hvordan ville fremtiden fungerer, hvis du skulle lave det nu.
- Det hele startede med en titel, som jeg havde fundet på, som var "Copenhagen Cowboy", og derfra var det kun fantasien, som kan sætte grænser.
Noget der i stor stil kendetegner Refns stil i 'Copenhagen Cowboy' er, at den indeholder nogle overnaturlige og eventyrlige elementer. I den forbindelse havde han kigget særligt på en vis kendt dansk eventyrforfatter som inspiration:
- Man kan jo sige, at man benytter det samme greb, som hvis jeg nu var en moderne H.C. Andersen, så det var en slags naturlig udvikling. Der er jo noget spændende ved genrer. Der er håndgribelighed, og samtidig er der jo noget overnaturligt, som altid er meget forførende. Og jeg har altid været tiltrukket af det overnaturlige, fra jeg var helt lille.
- Den der form for mere dominerende socialrealisme, som vi selvfølgelig har dyrket meget - specielt i Norden af måske også en politisk ideologi. Da jeg startede med at lave specielt Pusher-trilogien, der gik jeg efter en autenticitet, som på en eller anden måde var uopnåelig, fordi i sidste ende, så er jeg jo ikke dokumentarist.
- Så jeg var mere fascineret af det urealistiske, men det urealistiske behøves jo ikke at være autentisk. Det giver bare meget mere spektrum at begå sig i. Og så er det jo også først og fremmest et visuelt medie, jeg har valgt, og hvad man kan ligge ind i det.
- Det var jo forskellige komponenter, men jeg kan huske, at jeg selv og Sara og Johanne - de andre forfattere - vi brugte meget tid på at tale om H.C. Andersens æstetik.