Netflix laver massiv ændring i 2023: Vil påvirke op til 100 millioner brugere
Det bliver nok ikke populært
Netflix har ikke blot været en af pionererne, når det kommer til abonnementsbaseret streaming, der er blevet en af de mest almindelige måder at se film og serier på i dag; de er samtidig stadig den mest populære tjeneste på markedet.
Streamingtjenesten har dog oplevet skuffende tal siden dens hurtige vækst under Covid-pandemien. I april i år oplevede de sågar at miste flere abonnenter, end de fik ind for første gang i tjenestens historie.
Samtidig hævdede en undersøgelse fra 2019 faktisk, at Netflix taber næsten 1 milliard kroner om måneden på folk, der deler deres konti med seere uden for deres husstande. Dengang forklarede Netflix' COO og Chief Product Officer Greg Peters, hvordan virksomheden udforskede "forbrugervenlige" måder at begrænse adgangskodedeling blandt brugere.
LÆS OGSÅ: Stor ændring kan være på vej til Netflix
Wall Street Journal kan nu fortælle, at det i det nye år endelig er blevet tid til at sætte handling bag ordene.
Hvordan de i praksis vælger at gøre er stadig uklart, men det forventes, at de vil bruge IP-adresser til at spore adgangskodedeling og lukke brugere ned, medmindre man vælger at betale et ekstra gebyr for at dele sin adgangskode.
Et ekstratillæg på cirka 20 kroner ekstra om måneden for at bruge samme kode på tværs af flere husstande er allerede testet i Sydamerika. Det er ikke usandsynligt, at vi kommer til at se noget lignende for os i 2023.
Det estimeres, at ændringerne vil påvirke omkring 100 millioner mennesker, der låner adgangskoder fra venner eller familie, og som i fremtiden må gå glip af deres yndlingsprogrammer på platformen – eller må finde pengepungen frem.
Det er svært at forestille sig, at ændringerne ikke vil udløse et øjeblikkeligt ramaskrig fra fans. Det er samtidig en drastisk kovending for virksomheden, som i 2017 tweetede, at "kærlighed er at dele et kodeord":
Love is sharing a password.
— Netflix (@netflix) March 10, 2017