Gå til hovedindhold

Ny serie med 'Den Skyldige' stjerne stiller spørgsmålet: Hvor langt skal man gå for sit højeste ønske?

Interview med skuespilleren Jakob Cedergren om 'Made in Oslo'

fine.zethsen@gmail.com
Skrevet af Fine Aagaard Zethsen


Den dansk/svenske skuespiller Jakob Cedergren er netop nu aktuel i rollen som Bjørn i den norske dramaserie Made in Oslo. I den anledning mødte vi Cedergren til en snak om den premiereaktuelle serie og hans tanker bag dens etiske dilemmaer.

'Made in Oslo' følger Bjørn og hans kone, Elin, der driver en fertilitetsklinik. De har et brændende ønske om at blive forældre sammen, og Elin sætter både ægteskab og job på spil for at opnå sit ønske.

 

Kan du fortælle lidt om ‘Made in Oslo’ og din rolle som Bjørn?

- Det er en norsk serie på 8 episoder, der handler om Elin, der er fertilitetslæge, og som selv kæmper for at blive gravid. Jeg spiller hendes mand, Bjørn.

- Bjørn er tømrer og en meget jordbunden og meget simpel, og lige-ud-ad-landevejen-type, men det ændrer sig i visse situationer.  

- Da vi møder dem, har de prøvet på at få et barn i nogle år. Senest gik det rigtig galt, i kraft af, at det ikke lykkedes, hvilket har en tung indflydelse. Så de beslutter sig for at adoptere, men Elin kan ikke helt slippe tanken om at give det et sidste skud, og dette medfører nogle komplikationer i mange retninger.

- Kort fortalt, så vender det i midten af serien, da Bjørn kommer ud for en anden form for skæbne, hvor han bliver ramt af en manisk besættelse for at fikse det videnskabeligt med de midler, der er. Men man møder nogle etiske og lovmæssige mure, som varierer fra land til land.

Hvad tiltrak dig ved rollen?

- Det var mange ting. Ét er, at jeg kendte instruktøren (Marit Moum Aune, red.), som jeg har lavet en serie med for 12 år siden i Norge. Hun er virkelig fantastisk.

- Da jeg læste manuskriptet syntes jeg, at det var virkelig fremragende skrevet. Kathrine Valen Zeiner, der har skrevet den, har brugt seks år på at researche alt om fertilitet. Så med kombinationen af de to, så synes jeg, at this is one of the good ones, som man siger. Så ja, det var en no brainer.

Jakob.jpeg
Viaplay

Og hvordan var det så at være med i ’Made in Oslo’?

- Alt er filmet under corona og endda under den første bølge. Nordmændene er ret forsigtige. Så det var selvfølgelig lidt besværligt. 

- Alt var lukket. Der var ingen caféer eller restauranter åbne, man kunne ikke rigtig gå nogen steder hen. Og jeg skulle i karantæne tre gange på 10 dage, hvor man bare sad. Og ja. Sad.

- Men så fandt man ud af at bruge den tid. Det var en god forberedelsestid.  Nogle gange var det lidt hårdt, men det gav god fokus på det, som man lavede, så det var selvfølgelig fint. Men det var stadig en fantastisk ting at lave.

Hvilken af scenerne nød du mest at optage?

- Der var mange. Marit (instruktøren, red.) startede ud med teater, og hun laver stadig meget teater ballet og opera. Så hun kender næsten alle skuespillere i det land (Norge, red.).

- Hun har, sammen med den utroligt dygtige caster, håndplukket alle rollerne. Så selv én der kom ind og var med i blot to dage, leverede bare en vild præstation. De var bare alle sammen dygtige. Det var virkelig toppen af dem alle sammen. Jeg håber også, at man får indtrykket af, at det er god castet. Så det var en kæmpestor oplevelse.

- Lige på stående fod er det svært at udpege en yndlingsscene. Det hele var så godt. Hende der spiller min datter, Erle, gjorde det også godt. Det var meget tilfredsstillende. Men det var også utroligt fedt og en ære at få lov til at spille overfor Pia Tjelta (Elin, red.) og Mariann Hole (Renate, red.). 

- Erle er bare benhård. Hun er en virkelig dygtig balletdanser, og hun er bare så professionel. Hun er enormt tryg ved instruktøren, Marit, hvilket er vigtigt. Det er vigtigt for alle skuespillere. Men det var bare skidesjovt det hele.

Jakob og Pia 2.jpeg
Viaplay

Hvad synes du er de væsentligste tematikker i ’Made in Oslo’?

- Det må selvfølgelig være de etiske aspekter; hvor langt man skal gå? I forhold til fertilitet og sygdom. Fordi det bliver en spørgsmål om pris. Og det er også en aftabuisering af et tabuiseret emne, der på en eller anden måde er skamfuldt, og det er hårdt.

- Ud fra hvad folk fortæller mig, så er det et stort personligt nederlag. Det er svært for folk at tale om, og specielt for kvinder. Men også for mænd, for de er jo en del af det.

- At få et barn er en fælles drøm. Men det er ligesom to forskellige drømme, der går i stykker. Så jeg synes, at det er godt, at der kommer noget fokus på det. Og det er aktuelt.

Vi ser det som et stort emne i dansk film lige nu: Bytte bytte baby [dansk film] + Skruk [Netflix-serie] - hvorfor tror du, det er lige nu, at det bliver et tema?

Der er jo forskellige, der har brudt tabuet gennem sociale medier på det seneste. De har snakket åbent om deres oplevelser.

- Derudover tror jeg, at dem, der går rundt og leder efter en historie kan se, at det her er godt drama, helt kynisk, men det er det jo. Mange folk kan relatere til emnet. Men det er bare godt drama, når det handler om liv og død og kærlighed. Det er sådan set grobunden. En kombination af alle de ting.

- Og jeg tror igen, at det er blevet åbnet af de mennesker, der er gået ud for at fortælle deres historie og brudt tabuet. Det må man sige er ret modigt. Jeg tror virkelig ikke, at det er et nemt emne at tale om. Så det er godt, at der bliver lagt fokus på det.

Hvordan arbejdede I med etik-emnet?

- Vi snakkede med manuskriptforfatteren og instruktøren om, hvordan de var kommet frem til de diskussioner, der var i manuskriptet. Og det kunne vi ikke rigtig være uenige i. Men hun fortalte, og vi forstod.

- Der var meget, der var nyt for mig i forhold til, hvad der er muligt og ikke muligt, hvor problemerne ligger, og hvad der er af love og regler.

- Det er meget absurd. Der er meget, der ikke er med, som vi simpelthen bare ikke havde tid til at have med. Blandt andet i scenen ved adoptionskontoret. I den scene var der et homoseksuelt par, der nævner de problemer, der er i forhold til homoseksualitet og de problemer, de støder ind i, når det kommer til adoption. Men der er desværre ikke tid til alt.

Jakob og Pia 2.jpeg
Viaplay

Du har tidligere arbejdet sammen med instruktøren, Marit Moum Aune. Hvad kan hun, siden du vender tilbage? Hvorfor er hun en spændende instruktør?

- Det er hun fordi, hun er en af de bedste ledere, jeg nogensinde har oplevet.

- Jeg har sjældent oplevet en, der kan få et set til at arbejde så godt, under så godt humør. Og det tror jeg er fordi, hun er meget ærlig med både, hvad hun selv synes, at hun kan, men også med, hvad hun ikke kan. Så der er ingen, der behøver skjule noget.

- Hun påskønner også virkelig alt, hvad folk kommer med. Man føler sig bare så godt tilpas og i de bedste hænder og meget elsket og meget tryg. Det er de bedste forudsætninger for at lave det, vi laver. Simpelthen. Det er bare en god arbejdsplads.

- Hun er fremragende og autodidakt. Hun var en af de første kvinder i Norge, på teaterinstruktørfronten, så hun fortæller meget om de oplevelser, hun havde, da hun startede ud. Hvordan hun blev set på og snakket om. Men hun er bare så stærk. Hun er fantastisk positiv og et vidunderligt menneske.

Kommer der flere sæsoner af ‘Made in Oslo’?

- Det ved jeg ikke endnu. Det må man høre Viaplay om, hvis det er, for jeg ved det ikke. Men jeg håber!

- Den slutter på en cliffhanger. Det er det svære ved TV og serier. Hvis man ikke har en helt rigtig slutning. Men ja, det lægger op til en ny sæson, men jeg ved ikke, hvordan de arbejder og tænker.

- Heldigvis er modtagelsen gået virkelig godt. Det er mest i Norge indtil videre, men det er fedt, at der er mulighed for dette interview, så budskabet også kan blive spredt i Danmark.

- Men det er gået virkelig godt i Norge, og jeg ville elske at lave en sæson mere. Jeg er i hvert fald på.

 

'Made in Oslo' kan nu streames på Viaplay.

Inspiration til hjemmebiografen

Vil du have streamingguides og nyheder i din indbakke? Få vores nyhedsbrev.

Ja, jeg accepterer StreamingGuide af kino.dk's markedsføringssamtykke
Luk (Esc)

Siden kan ikke vises ordentligt

StreamingGuide fungerer ikke optimalt i denne browser. Skift venligst til en anden browser, fx Chrome, Firefox, Safari eller Edge, for at få den virkelige oplevelse.