Ryan Gosling gider ikke være Hollywoods pæne mand - her er 10 roller der beviser det
I dag fylder en af Hollywoods mest eftertragtede stjerner, Ryan Gosling, 40 år.
Karrieren for Gosling har dog aldrig været lige så storladen som fx Brad Pitts. Gosling har nemlig på trods af sit flotte ydre altid truffet aparte valg - og dermed forblevet en karakterskuespiller på den anden side af A-liste berømmelsen.
Gosling kunne nemt have holdt sig til de sikre action og rom com-roller til, men den tidligere Disney-stjerne har valgt en helt anden vej - fuld af psykopatiske, underlige og skæve roller.
Her er de 10 filmroller, der i den grad beviser, at Ryan Gosling ikke gider være Hollywoods pæne mand.
Nynazisten - The Believer (2001)
Ryan Gosling fik anmeldernes anerkendelse, da han i starten af 20erne spillede den voldelige og lynende intelligente nynazist Danny, der gemmer på en stor og ekstremt farlig hemmelighed. Han er selv jøde.
Teenage-morderen - Murder by Numbers (2002)
Måske er det de udspillede næsebor, der sammen med Goslings flotte ydre gør ham til en oplagt psykopat. Og ja, det er han i høj grad i denne thriller fra 2002 med Sandra Bullock i hovedrollen, som betjenten der forsøger at afsløre to afstumpede teenagedrenges voldelig mord.
Stofmisbrugeren - Half Nelson (2006)
To år efter gennembruddet med 'The Notebook', som fik alle piger til at sukke efter Gosling, valgte han en helt anden vej. Nemlig den farlige cocktail - skolelærer og stofmisbruger - i dramaet om en mand, der vil gøre en forskel, men kæmper med egne dæmoner.
Forelsket i en sexdukke - Lars and the Real Girl (2007)
Her ser vi virkelig Gosling stikke helt af i et selvsikkert valg. Rollen som Lars er nemlig ikke kun finurlig og akavet - han er også 100% forelsket i en sexdukke. Og det må hans familie jo så bare leve med.
Kan ikke streames i Danmark pt.
Mislykket far og ægtemand - Blue Valentine (2010)
Det barske kærlighedsdrama blev især kendt for to ting: en oralsex-scene, hvor Gosling tilfredsstiller Michelle Williams, hvilket gav filmen en uhørt høj censur i USA. Og de to skuespilleres rå og hudløse præstationer som et par i opløsning. Gosling er ikke nem at holde af her, men man føler så inderligt med ham allievel.
Hustrumorder i dametøj - All Good things (2010)
HBO's kæmpesucces med true crime-serien The Jinx kom efter filmen om selvsamme Robert Durst. Goslings karakter har ændret navn i dramatiseringen, men filmen handler dog stadig (og har samme instruktør) om en manipulerende millionær, der myrder sin kone - og de vilde følger deraf.
Psykopaten i sølvjakken - Drive (2011)
Selvom Goslings stille stuntkører er cool as f*ck, og vi alle gerne ville være ham iført sølvjakken - bare i fem sekunder bag rattet - så er der ingen vej uden om, at hans ikoniske karakter er en voldspsykopat. Alene scenen i elevatoren beviser det.
Den kriminelle - The Place Beyond the Pines (2012)
Endnu en kriminel og fartglad personlighed på Goslings register. Scopet er mindre flaterende end i 'Drive' og filmen i den grad mere indie. Men rollevalget er bare endnu et bevis på, at Gosling ikke går efter Marvel-skabelonen på en stor karriere. Her valgte han efter instruktøren (Blue Valentine-skaberen Derek Cianfrance).
Den hypervoldelige - Only God Forgives (2013)
Hvis man troede, at 'Drive' var voldelig, så skal man bare se Nicolas Winding Refns opfølger, der igen har Gosling på rollelisten i en fåmælt, slåskyndig rolle. Denne gang er volden dog endnu mere afstumpet, og når man møder karakterens mor, forstår man hvorfor.
Den sørgende astronaut - First Man (2018)
Antitesen til den varme, syngende og dansende karakter i Goslings første samarbejde med Damien Chazelle, La La Land. Rollen som Neil Armstrong er imåske heroisk, men hans svære personlighed og antisociale tendenser dominerer i dette underspillede portræt af den første mand på månen.