Claes Bang: "Mange ville kunne blive skurke, hvis de rette omstændigheder er der"
Eksklusivt interview med den internationale dansker
Picture of Lies, der bygger på bogen ’The Burnt Orange Heresy’ af Charles Willeford, handler om kunstanmelderen James Figueras, spillet af Claes Bang. Han ender i seng med den indtagende og forlokkende Berenice Hollis og sammen rejser de til kunstsamleren Cassidys hus ved Como-søen. Cassidy har en usædvanlig forespørgsel til parret. De skal stjæle et maleri fra den legendariske maler Debneys atelier.
Filmen stod foran en premiere i 2019, da Corona-krisen lukkede alt ned, men vi nåede at interviewe filmens danske hovedrolle på filmfestivalen i Toronto. Her åbnede han op om sin karriere hidtil, sin nye film og om at arbejde sammen med en levende legende.
Claes Bangs internationale karriere har været boomende siden danskerens medvirken i Guldpalme-vinderen The Square. Nu spiller han hovedrollen i thrilleren Picture of Lies, der er ude som køb på VOD.
Og det er ikke uden grund, at udlandet har fået øjnene op for Bang. Som instruktøren Gisueppe Capotondi siger om den danske skuespiller Claes Bang, så har han kvaliteterne fra en klassisk Hollywood-stjerne som Cary Grant og Clark Gable. Charme, et flot ydre og en mystik, som de fleste kun kan misunde.
Siden du lavede ’The Square’ i 2017, har du været med i en masse internationale projekter. Hvordan vil du beskrive dine seneste år?
Når en film vinder Guldpalmen i Cannes, så ser hele filmbranchen den over hele verden. Jeg havde aldrig tidligere været ude og arbejde, kun lidt i Tyskland og Sverige. Men derefter begyndte folk rundt omkring at sige: Ham kan vi da godt se i den og den rolle. ’The Square’ gav mig masser af nye muligheder - og jeg tænker, at jeg måske aldrig vil få disse muligheder igen. Jeg har prøvet at få alle de her projekter ind i min kalender. Jeg ville bare se, hvad alle disse muligheder gav mig.
’The Square’ handler om kunstverdenen, og det gør ’Picture of Lies’ også. Og filmene kommer så tæt på hinanden - er det med vilje?
Jeg laver kun film om kunst… he he. Nej, det er et rent sammentræf. De havde castet Elizabeth Debecki, men derefter så de ’The Square’ og mig. Man spiller aldrig en profession - det er ikke dit særpræg. Du er først og fremmest en person med de særpræg, som en person har.
Da jeg læste manuskriptet til ’Picture of Lies’, tænkte jeg: Det her kunne godt være fortsættelsen af min karakter i ’The Square’, fordi han i den film er en museumsdirektør, der bliver fyret, og ham her har mistet sit job.
Jeg kan ikke se fyren i ’The Square’ gøre det samme som James i ’Picture of Lies’. Men jeg brugte meget af mine forberedelser til ’The Square’ i denne film, da jeg havde interviewet museumsdirektører for at få en fornemmelse af den verden.
"Hvis du fx spørger folk, om de kunne være mordere, ville de sige nej. Men hvad hvis nogen gjorde noget mod deres børn? Ja, så ville de myrde med det samme."
Din karakter, James Figueras, gør nogle frygtelig ting i ’Picture of Lies’, men er han en skurk?
Jeg tror ikke, at han har nogen idé om, hvad der kommer til at ske, når filmen begynder. Hvis du kunne spørge ham, mens han laver foredraget i starten af filmen, om han ville tro på det, der sker tre dage senere, ville han have sagt: ”Nej, nej.”
Mange mennesker vil kunne blive skurke, hvis de rette omstændigheder er der. Hvis du fx spørger folk, om de kunne være mordere, ville de sige nej. Men hvad hvis nogen gjorde noget mod deres børn? Ja, så ville de myrde med det samme. Når presset bygges, så kommer der nye ting ud. Det er spændende at arbejde med som skuespiller.
Hvordan var det at arbejde med en levende legende som Rolling Stones-forsangeren Mick Jagger
Før han kom på settet, tænkte jeg: ”Nu besvimer jeg.” Men så snart, vi spillede sammen, var han en medspiller ligesom alle mulige andre. Jeg ville ikke kunne bedrive mit erhverv, hvis jeg skulle tænke over, at det er Mick Jagger. Og han var så sød og kærlig og ydmyg. Han ville bare gerne gøre et godt stykke arbejde, så på den måde var vi helt på samme side.
Hvad håber du, at publikum tager med fra filmen?
Jeg håber altid, at folk bliver underholdt. Men i filmen er der temaer om, at sandheden kan være én ting, hvis du ser den fra en side, og en helt anden, hvis du ser den fra en anden side. Jeg har følelsen at, at når man har lavet filmen, så har man skabt sit statement. Det er ikke min opgave at vurdere, hvad du skal tage med - det skal du se vurdere.