Trine Dyrholm står ansigt til ansigt med stjernebesat rolleliste i aktuel krimiserie: "Jeg har ikke prøvet kræfter med det her før"
'Forhøret 2' har premiere denne uge
Journal 64-instruktøren Christoffer Boes stjernebesatte krimiserie Forhøret vender tilbage til streaming denne søndag, hvor Trine Dyrholm denne gang står i spidsen for et faretruende mysterium.
Dyrholms karakter Susanne overtager hovedrollen fra Ulrich Thomsens Bjørn, der i sæson 1 forsøgte at opklare omstændighederne bag deres datters død. Handlingen vil denne gang foregå få uger efter den tidligere sæson, hvor en af Susannes klienter under hypnose afslører, at han har tænkt sig at myrde en pige senere samme dag.
’Forhøret’ skiller sig ud fra mange andre serier indenfor genren, da hvert afsnit fungerer som et forhør, hvor de to pågældende skuespilleres evner for alvor kommer på prøve.
Krimiserien har igen en perlerække af Danmarks bedste skuespillere på rollelisten, og i anledning af premieren har vi snakket med instruktør Christoffer Boe, hovedrolleindehaver Trine Dyrholm samt Søren Malling og Dar Salim.
Snakken faldt bl.a. på Dyrholms overtagelse af hovedrollen, det stærke cast og Boes helt unikke stil. Samtid vil holdet ikke lukke døren for endnu en spændingsfyldt sæson.
Hvad tænkte du først, da du fandt ud af, at Trine Dyrholm skulle overtage faklen fra Ulrich Thomsen?
Søren Malling: For det første kom det lidt bag på mig, at der kom en anden sæson. Det havde jeg ikke lige set komme.
Men jeg blev faktisk glad for, at det blev Trine, fordi jeg havde lige været sammen med Trine på to andre projekter, og vi havde haft det rigtig godt sammen. Man er altid glad for at komme tilbage til gode kollegaer, hvor man har haft det rart og godt sammen.
Dar Salim: Det synes jeg var perfekt. Hun er jo dygtigt, og hun er jo en af de bedste, vi har. Så det synes jeg, var et godt valg.
Trine Dyrholm: Jeg har altid været meget interesseret i at arbejde med Christoffer [Boe]. Krimi er ikke rigtigt min genre: jeg har ikke beskæftiget mig så meget med krimi. Så synes jeg, det var spændende at prøve kræfter med det i en lidt anderledes form.
Jeg må indrømme, at jeg var også lidt nervøs for det, fordi det er et meget krævende format at lave de der lange, lange scener hver uge. Der er sindssygt meget tekst. Det er en slags tour de force. Jeg kunne se på Ulrich sidst år, at det var et maraton.
Jeg var interesseret i det, fordi jeg synes, at Christoffer er en spændende instruktør, og han havde et interessant take på, at det skulle være min karakter, der fortsatte. Først tænkte jeg “ah, kan jeg nu finde ud af det?”, men tænkte også, at det var en spændende udfordring, fordi det ikke rigtig er noget, som jeg har prøvet kræfter med før på denne her måde.
Hvordan samler man så stærkt et cast og så endda to sæsoner i træk?
Christoffer Boe: Man ringer rundt haha. Ej, meget af castet er folk, jeg enten har arbejdet sammen med eller meget gerne vil arbejde sammen med. Så jeg har skrevet til stort selv alle dem, der er med, og så har jeg meget tidligt i processen - da jeg vidste, at det blev til noget - ringet op og sagt: "Jeg skriver det her til dig, kunne du være interesseret?"
Jeg har ikke noget, jeg kan klippe til i det her format. Jeg kan ikke pludseligt klippe til en biljagt, jeg kan ikke pludseligt klippe til nogle andre spillere, jeg kan ikke bare forkorte scenen, og så vise noget andet. Alle de der 1.000 tricks hvormed man får noget som ikke rigtig spiller til at fungere - alle de tricks er væk!
Udfordringen er også her, at alle skal spille mod Trine Dyrholm, og så er barren sat sindssygt høj.
Her er der to mennesker, der mødes, og de skal spille godt. Og udfordringen er også her, at alle skal spille mod Trine Dyrholm, og så er barren sat sindssygt høj. Det er både attraktionen, men det er også udfordringen for de andre spillere, om de kan leve op til det, som Trine udfordrer med, som jo er, at hun er så sindssygt sensibe, følsom og til stede og nærværende og registrerende i øjeblikket, så man sidder vitterligt og pulserer med hver eneste replik fordi hun er med.
Dar Salim genoptager sin rolle fra Kriger, mens Ulrich Thomsen tidligere har fortalt, at du skrev Bjørn-karakteren specifikt til ham. Er der andre roller, du har skrevet med en specifik skuespiller i tankerne?
Christoffer Boe: Danica [Curcic] genoptager også sin rolle. Så Danica var der, og Fanny [Bornedal] ville jeg også meget gerne arbejde sammen med igen, efter vi havde lavet ’Journal 64’. [Søren] Malling er jeg også vild med, så i princippet er alle, der er her, folk som jeg havde udset og sagt: "Du skal være med".
Der er lige nogle enkelte, hvor det ikke kunne lade sige gøre, og så har jeg skrevet om, så det passede til de karakterer med de spillere, som det er blevet.
Hvad har været den største forskel på 'Kriger' og 'Forhøret'?
Dar Salim: Man kan godt sammenligne de to, men visuelt var 'Kriger' anderledes. Der var nogle andre relationer, men det var klart de samme temaer. Begge serier handler om tab og nogle mennesker, der skal hjælpe hinanden. Men i 'Kriger' var det decideret i rocker- og bandemiljøet hele tiden.
I 'Forhøret' bevæger karaktererne sig i andre miljøer også, da baggrunden ændres for hvert afsnit. Og formatet er også meget anderledes. Mit afsnit i 'Forhøret 2', afsnit 6, er meget ligesom 'Kriger', hvor der blev skudt på forskellige locations, og hvor der ikke var det samme lange forhør, som i de andre afsnit.
I 'Kriger' benyttes mere traditionel fortælling, hvor man ser, hvad der sker, og i 'Forhøret' er det mere et spørgsmål om at være i hovedet på de to mennesker, der sidder overfor hinanden.
Hvordan har det været at skulle forhøre så mange andre skuespillere?
Trine Dyrholm: Det har været virkelig sjovt. Det spændende ved formatet er, at man hver fredag er mødt ind, og så har man en uges intenst samvær med en anden skuespiller. Det udfordrende ved det her format er, at man ikke kan gemme sig i det. Man møder folk helt rent og mærker, hvordan de arbejder. Det synes jeg har været sindssygt spændende.
Det er jo nogle fantastiske skuespillere, jeg har mødt i denne sæson. Jeg har selvfølgelig følt mig lidt som vært, fordi jeg var den, der skulle bære tingene videre. Så jeg har trukket alt det, jeg kunne trække med det overskud, jeg har haft, og prøvet at sætte dem ind i tingene.
Men ellers var det lidt som at starte på ny hver gang med det samme format. Men så bliver man jo også farvet af, hvilket skuespiller man står overfor. Og det synes jeg har været utrolig givende.
Hvad kendertegner et Christoffer Boe-projekt?
Trine Dyrholm: Det er, at der er tematisk højt til loftet. Og så kaster han sig nogle gange over en genre - og så udfordrer han genren. Han kommer fra rigtig arthouse og er vant til at vende hver en sten, og alt er gennemarbejdet. Alt det visuelle er symbolsk. Der er tænkt over alt. Det synes jeg er spændende.
Så har han en energi som er vildt imponerende. Han stopper ligesom aldrig, når man står på set. Så står man selv og er helt udmattet, og han vil bare tage en mere. Det er jo også ret inspirerende at arbejde med mennesker, der kører på denne der måde.
Så han er krævende at arbejde med, men han er også spændende.
Søren Malling: Uden at fornærme ham så kan man sige, at han har haft en periode, som nogle nok ville kalde frankofil. Og han har også lavet arthouse-agtige ting og sager.
Uden at kende ham godt så tror jeg måske, det har været en periode i hans liv, som har dannet ham. Men nu er han skiftet over til noget mere mainstream. Men i den mainstream-hed, som 'Forhøret' også er, der kan man jo tydeligt mærke, at han kommer fra noget andet også.
Man er ikke i tvivl om, når Christoffer Boe har været inde og røre ved noget.
Han er dygtig til at twiste tingene og røre i suppen. Det synes jeg kendetegner ham, at det er meget personligt. Man er ikke i tvivl om, når Christoffer Boe har været inde og røre ved noget. Det gælder både måden at filme på og i sammensætningen af skuespillere.
Han kendetegnes også i hans insisteren på at fortælle historier, som ikke nødvendigvis er let tilgængelige. Det må gerne være lidt svært. Det må gerne skærpe opmærksomheden hos tilskuerne.
Dar Salim: Christoffer Boe er en af mine favorit instruktører at arbejde med. Han har en klar kunstnerisk vision. Der er ingen af hans frames, som er tilfældige. Der er ikke nogen farver, kompensationer eller ting, der står på bordet, som er tilfældige. Han har en klar holdning til, hvordan tingene skal være.
Samtidig vælger han nogle dygtige spillere og giver enormt meget plads til, at de kan påvirke og farve materialet. Den balance synes jeg, han mestrer fuldstændig.
Christoffer Boe: Forhåbentlig ser det godt ud! Og forhåbentlig så bliver historien fortalt på en måde, som kun kunne være lavet af mig. Det betyder ikke, at det er godt - men det betyder, at hvis du skal have lige den her specielle sensibilitet og den her måde at se tingene på, så kan du kun se det, hvis jeg laver det. Måske!
Hvordan ser det ud for en tredje sæson?
Christoffer Boe: Ingen ved jo helt, hvor den her slutter, så det er jo ikke til at vide, om der er rum for mere, men det... Let's see.
Trine Dyrholm: Det vil jeg lade være op til Christoffer. Jeg tror, at Susanne på mange måder har spillet sin bue. Men altså, lad os se hvad der sker. Han bestemmer selv, hvad han skal rode rundt med, hvis der kommer en 3'er.
Søren Malling: Lur mig om ikke der er mulighed for en tredje sæson. Jeg elsker at arbejde sammen med Christoffer og er klar på en ny sæson anytime.